Perustyöskentelytapa
-
Ongelman määrittelyvaiheessa rajataan käsiteltävä asia, johon haetaan ratkaisua. Ongelma voi olla kartoittava (Mitä kokemuksia teillä on tästä aiheesta?) tai selvittävä (Miten voimme ratkaista tämän asian? Miten tässä asiassa voisi toimia?). Ongelma kirjoitetaan näkyville.
- Aiheesta riippuen voidaan ennen varsinaista ideointivaihetta joutua kartoittamaan faktoja, reunaehtoja tai esteitä.
- Varsinaisen ideoinnin vaiheessa tuotetaan vapaasti niin paljon kuin mahdollista uusia ideoita ja näkökulmia. Kaikki ideat ovat tervetulleita ilman niiden arviointia, arvostelua tai perustelua. Aikaa tähän vaiheeseen käytetään 10–20 minuuttia.
- Ideoiden käsittely: luokittelua tai arvottamista, karsintaan ja jatkojalostamista. Aikaansaadut ideat voidaan luokitella esimerkiksi hierarkiakaavion tai kalanruotokaavion avulla siirtämällä tarralappuja ryhmästä toiseen. Niitä voidaan arvottaa tai priorisoida erilaisilla pisteyttämis- tai äänestysmenetelmillä. Tämä vaihe on oppimisen ja uuden kehittämisen kannalta tärkeimpiä, koska ideoita arvioidaan, perustellaan ja rakennetaan yhteistä tulkintaa (käydään ns. oppimiskeskustelua).
- Ratkaisuvaiheessa kootaan ideoiden pohjalta ratkaisuja asetettuun ongelmaan ja suunnitellaan konkreettiset toimenpiteet siihen, miten käsiteltävänä olleessa tilanteessa tulee toimia tai miten se ratkaistaan.
Aivoriihitekniikoita (alla on kuvattu vain ideointivaiheen organisointi; kaikkiin tekniikoihin kuuluu ideoiden käsittely- ja johtopäätösten vaiheet)
Vapaa aivoriihi
Osallistujat kertovat spontaanisti omia ideoitaan ja sihteerinä toimiva jäsen kirjoittaa ne muistiin.
Pyöreän pöydän aivoriihi
Osallistujat kertovat ideoita yksi kerrallaan ja vuorotellen. Kun omat ideat loppuvat, voi vuoronsa ohittaa sanomalla ”Ohi”. Sihteerinä toimiva jäsen kirjoittaa ne muistiin. Pyöreän pöydän aivoriihi voidaan toteuttaa myös kirjallisena lippumenetelmänä, jolloin jokainen ensin kirjoittaa ideoitaan tarralapuille tai A4-papereille (esim. 5 minuutin ajan; 1 idea/lappu). Tämän jälkeen alkaa ideoiden esittelyvaihe, jossa jokainen kertoo vuorotellen yhden idean kerrallaan.
Ideakorttien
kierrätys
Osallistujat istuvat pöydän
ympärillä ja jokainen kirjoittaa pahvisille korteille annetusta ongelmasta tai
aiheesta ideoita (1 idea/kortti). Valmiit kortit pinotaan kirjoittajan oikealle
puolelle. Kun omat ideat loppuvat, osallistuja ottaa vasemman puoleisesta
pinosta kortteja, lukee ne ja yrittää taas niiden innoittamana keksiä uusia
ideoita (kirjoittaa ne puhtaille korteille, 1 idea/kortti). Uudet ideat
pinotaan taas kirjoittajan oikealle puolelle.
635-menetelmä
Ryhmässä 6 jäsentä, jokainen kirjoittaa
A4-papereille 3 ideaa 5 minuutin aikana (1 idea/paperi). Paperi annetaan
naapurille (5 kierrosta) ja jokainen osallistuja yrittää jatkokehittää
edellisen osallistujan ideoita kirjoittamalla kommenttinsa samalle
paperiarkille kuin alkuperäinen idea.
Ideakävely
(Seinätauluaivoriihi)
Kukin osallistuja kirjoittaa
ideansa fläpille ja jättää ideoiden väliin tyhjää tilaa (jokaisella oma
fläppipaperi). Kun omat ideat loppuvat, aloitetaan kiertelyvaihe ja tutustutaan
toisten tuotoksiin. Niistä johdetaan uusia ideoita, jotka lisätään fläpille
alkuperäisen idean läheisyyteen.
Kalanruotokaavio
Kalanruotokaavio on monimutkainen
japanilainen aivoriihimuunnelma, joka sopii tiettyyn ongelmatilanteeseen
johtaneiden syiden analysointiin. Sillä havainnollistetaan ongelmaan liittyviä
syy- ja seuraussuhteita. Ratkaistavana oleva ongelma kirjoitetaan ”kalan
päähän”. Ideointivaiheessa etsitään ongelmaan vaikuttavia tekijöitä ja ne
kirjoitetaan tarralapuille (1 asia/lappu). Kalanruoto piirretään
fläppipaperille ja ongelmaan vaikuttavia tekijöitä aletaan luokitella siten,
että saamaan teemaan kuuluvat asiat tulevat samalle ruodolle. Johtopäätökset
ongelman ratkaisevista toimenpiteistä voidaan kirjata ruodon otsikoksi.
Yhteisiä
muistikirjoja käyttävä menetelmä
Osallistujille annetaan pienet
muistikirjat, joihin he kirjoittavat vähintään yhden idean päivässä. Kirjat
kiertävät osallistujalta toiselle tietyn ajanjakson välein. Aikaisempia ideoita
käytetään apuna uusien jatkokehittelyssä. Menetelmä sopii hyvin ongelmiin,
joiden ratkaisun pohjaksi tarvitaan paljon havainnointitietoa.
Bodystorming
Osallistujat kehittelevät uusia ideoita siinä todellisessa
fyysisessä ympäristössä, jota he ovat kehittämässä ja yrittävät asettautua
tilan käyttäjien asemaan. Kyseessä on siis eräänlainen käyttäjälähtöinen
suunnittelumalli, jossa rooleja ottamalla yritetään löytää aito kokemus
kehittämisen kohteesta (esim. opiskelijaravintolan viihtyvyyden parantaminen
yhdessä opiskelijoiden kanssa – ideointi tapahtuu ravintolassa todellisissa
palvelutilanteissa).
KIRJALLISUUTTA
- Bodystorming.
- Kupias Päivi. 2007. Kouluttajana kehittyminen. Palmenia.
- Lavonen ym. Luovan ongelmanratkaisun työtavat.
- Luovan ongelmanratkaisun menetelmiä. Verkkotutor.
- Pruuki, L. 2008. Ilo opettaa. Tietoa, taitoa ja työkaluja. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Virkkala V. 1991. Luova ongelmanratkaisu.
Tiedon hankinta ja yhdistely toimiviksi kokonaisuuksiksi ammateissa,
harrasteissa ja kotielämässä. Vammalan kirjapaino.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti