19.1.2014

Orenia-hanke etenee harkituin askelin

Ohjaavat opettajat HEKS1- kierroksilla ja rahoituslähteitä tunnistamassa

Syksyn HH Aokk:n puolentoista vuoden 2013-2014 opettajaopiskelijoiden (lyh. puolarin) HEKS1(henkilökohtainen kehittymissuunnitelma)-kierroksen aikana ohjaavat opettajat vierailivat opettajaopiskelijoiden oppilaitoksissa ja korkeakouluissa. HEKS1-päivän aikana tutustuttiin mm. oppilaitosten toimintaan ja tavoitteisiin esimies- ja naistapaamisen aikana sekä samalla ohjaavat opettajat esittelivät Orenia-hankkeeseen liittyvää verme-toimintaa yhtenä oppilaitosten toimintaa kehittävänä osallistamisen välineenä. Moni esimies ja -nainen innostui tällaisen toimintatavan luomista mahdollisuuksista ja antoi tukensa verme-ryhmän perustamiselle.

Orenia-hanketta työstävät ohjaavat opettajat ovat myös kokoontuneet muutaman kerran syys-talven aikana pohtimaan, miten hankkeen tutkimukselliselle osuudelle haetaan ulkopuolista rahoitusta. Keskusteluissa on ollut mukana myös HH Aokk:n tutkimuspäällikkö, joka on esitellyt erilaisia mahdollisia kansallisia ja kansainvälisiä rahoituslähteitä. Useat rahoituslähteet edellyttävät hankkeen ympärille muodostuvaa kumppaniverkostoa. Kansainväliset rahoittajat, kuten Nordplus, rahoittavat enemmänkin yhteistoimintaa pohjoismaisten ja balttialaisten kumppanien kanssa kuin tutkimuksellisia ponnistuksia. Hankkeelle on siten myös etsitty kansainvälisiä kumppaneita HH Aokk:n aikaisemmista projekteista ja hahmoteltu myös uusia kumppanuuksia.

Tammikuun loppuun mennessä pitäisi saada laadittua niin suomen- kuin englanninkielinen tutkimussuunnitelma. Valmiit tutkimussuunnitelmat edesauttavat selkeiden rahoitushakemusten tekemistä. Näiden suunnitelmien pohjalta voidaan myös ryhtyä tarkemmin neuvottelemaan mahdollisten kumppanien kanssa hankeyhteistyöstä ja yhteisistä tutkimuksen kohteista. Tällä hetkellä kiinnostuksen kohteena on tutkia, kuinka vermemäinen työskentely vaikuttaa opettajaopiskelijan ja hänen yhteisönsä kehittämistoimintaan sekä kuinka vermeily osallistuttaa kollegat yhteisen kehittämiskohteen määrittämiseen ja systemaattiseen eteenpäin vientiin.

Puolarin opettajaopiskelijat verme-kirjallisuutta lukemassa ja verme-ryhmiä perustamassa

Ammatilliset opettajaopiskelijat ovat tarkastelleet syksyn aikana lukupiireissään vermeilyä teoreettisesti ja toiminnallisesti. Lukupiirikoonneista on paljastunut mukavasti, kuinka vermeilyyn liittyvät perusperiaatteet ovat puhutelleet lukupiiriläisiä. Usea lukupiiri tunnisti pienryhmätoiminnankin parhaimmillaan olevan verme-työskentelyä – vertaiset ovat systemaattisesti kehittämässä omaa ammatillista identiteettiään toisia tukien ja haastaen. Tämän lisäksi vermeilyn toiminnallisista työkaluista KERTOI-menetelmä oli tuntunut niin mielenkiintoiselta ja innostavalta, että sitä hyödynnettiin jopa lukupiirityöskentelyn tuoksinassa.

Verme-ryhmiäkin on jo ehditty käynnistää useissa oppilaitoksissa. Verme-ryhmissä työstetään mm. oppilaitosten oppimisympäristöjä, SKILLS-toimintaa, ylemmän amkin koulutusohjelmaa sekä organisaatiokulttuurimuutoksia. Muutama puolarilainen on ehtinyt kuvata omassa blogissaan, kuinka ryhmät ovat järjestäytyneet ja kokeneet tällaisen työskentelyn aloittamisen varsin antoisana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti